10 fel som gör att musklerna inte växer

Om man styrketränar flera gånger i veckan utan att se några resultat på överarmarna, axlarna eller benen ska man fortsätta att läsa den här artikeln. Dåliga resultat beror sällan på några konstigheter; ofta är det fel träning, kost och livsstil som är orsaken. Vi visar hur små förändringar kan ge snabba resultat.

Motivation och resultat hänger starkt ihop. En del tränar för att förebygga ryggbesvär, andra tränar för att bli av med några överflödiga kilon eller för att bygga större muskler. Men oavsett målsättning kan man tappa träningslusten om man inte märker något resultat. Det är självklart viktigt att ha realistiska förväntningar på hur snabbt resultaten kan komma. Det krävs t.ex. flera års regelbunden och hård träning innan man kan jämföra sig med en genomtränad Arnold Schwarzenegger.

Men vilka realistiska förväntningar kan man ha? Ny forskning visar att de första synliga tecknen på att man styrketränar kan mätas efter sex veckor. Lägg märke till att det står ”mätas” och inte ”märkas”.

Forskare vid Novi Saduniversitetet i Serbien kunde nämligen mäta att överarmarna på deras försökspersoner blev fem procent större i omkrets efter en testperiod på 1,5 månad med fem träningsdagar i veckan. Studien bekräftar ännu en gång att det krävs tålamod och träningsflit för att få resultat.

Man behöver dock inte träna fem gånger i veckan eller vänta i sex veckor för att få resultat. Om man skriver ned hur tunga vikter man tränar med kommer man snart att få bevis på att man blivit starkare.

Detta gäller speciellt nybörjare. Under de första veckorna blir nämligen nervcellerna bättre på att kommunicera med musklerna, och allt eftersom kan man lyfta tyngre vikter.

Musklerna kan dessutom byggas upp snabbare om man undviker några fallgropar. På följande sidor tipsar vi om hur man lyckas med det.

Medicine & Science in Sports & Exercise

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer