Gör slut med sockret i sommar

Så gör du en lyckad socker detox på semestern

Sommaren är bästa tiden att göra en sockerdetox. Skippa det snabba sockret i form av godis, kakor och glass och frossa istället i färska sommarbär och mogen frukt. På så vis får du även i dig massor av viktiga vitaminer och mineraler.

Semestertid brukar innebära att man unnar sig mer godsaker än vanligt. Kostexperterna är numera eniga om att grillmat och feta såser inte alls är så farligt som vi alltid har trott, utan pekar ut sockret istället som en stor hälsobov. Av socker får du snabbt en energiinjektion men samtidigt producerar bukspottskörteln mer insulin än vad kroppen vill ha. Det är när nivåerna av insulin i kroppen blir för höga som både vikten och ditt humör börjar att skifta. Så istället för jobbiga humörsväningar på semestern kanske lugn och ro känns mer lockande.

Socker gör att du åldras snabbare

Mia Troberg-Elonq är dietist på Tasteline.com och hon menar att många överlag äter för mycket socker. Storleken på fikabröd har blivit större, fredagsmys med läsk är ett återkommande inslag i de flesta familjer, och godiset placeras systematiskt precis vid kassan vilket gör att många har svårt att stå emot suget.
– Socker är något vi egentligen inte behöver. Det bryts ner snabbt och ger ett högt blodsocker som sedan sjunker lika snabbt. När blodsockret sjunker får vi hungerkänslor och äter då lätt för mycket. Sockret tröttar ut kroppens system och ger dig många tomma kalorier. Socker gör att du åldras snabbare, får sämre tandhälsa, sämre immunförsvar och ger en ökad grad av inflammation i kroppen. En stor sockerkonsumtion kan göra dig överviktig och på sikt leda till många av våra vanligaste vällevnadssjukdomar, säger Mia Troberg-Elonq.

Äter du någon form av socker vid varje måltid och utöver det äter något sött flera gånger i veckan får du förmodligen i dig alldeles för mycket socker.
– Känner du på dig att du äter orimliga mängder och går med ett ständigt sug efter socker kan det vara en god idé att trappa ner och låta bli socker helt och hållet, säger Mia Troberg-Elonq.

Under en socker detox undviker du allt tillsatt socker i minst en vecka men om du vill bli av med sockerboven för gott kan det vara en god idé att köra på en månad. I början saknar du kanske sockerkickarna och blir nedstämd men när det gått över kommer du att känna dig piggare än någonsin.
– Mycket socker är mycket skadligt. Lite socker är bara lite skadligt och kroppen tål en hel del skräp. Problemet är att få kan äta lite socker. Till socker räknas även vetemjöl, cornflakes och riskakor. Kolhydrater som lika snabbt eller ännu snabbare blir till blodsocker. Där är det stora problemet, skriver kostrådgivaren Anna Hallén på sin blogg.

Hur kommer man igång med detoxen?
– Man får börja med att rensa skafferiet. Ut med alla former av snabba kolhydrater, inte bara vanligt socker, kakor, läsk och godis. Släng ut exempelvis söta flingor, snabbmakaroner, vetemjöl, vitt bröd, sylt, honung, marmelad, juice och fruktyoghurt. Läs på alla innehållsförteckningar så ser du hur mycket socker som ingår. Genom att dra ner på allt som höjer blodsockret får du en rivstart och kan börja om med en mindre sockrig livsstil, säger Mia Troberg-Elonq.

Börja dagen med ett glas varmt vatten och pressa saften från en citron i vattnet. Det är en bra start på morgonen och gör att du förhoppningsvis inte blir sugen på sötsaker. C vitaminet i citronen boostar ditt immunförsvar och enligt det australiska magasinet Body & Soul hjälper citronsaften till att göra din matsmältning lättare. Citroner innehåller dessutom pektin, en vattenlöslig fiber som hjälper till att hålla dig mätt längre och citron kan också hjälpa till att balansera ditt pH-värde, och hjälpa din utrensning av slaggämnen. Efter citronvattnet kan du njuta av din sockerfria frukost!

Ersätt istället det du plockat bort med nyttigare val som grovt osötat bröd, färsk frukt, mycket grönsaker och naturell yoghurt. Till fredagsmyset kan du göra en bricka med grönsaksbitar, oliver, ost, nötter och grönsaksstavar att doppa i egengjord guacamole eller hummus.
– Jag tycker att man kan ha som mål att äta mindre socker för alltid. Trappa ner under en månad, då har du tid på dig att hitta nya vanor, recept och livsmedel som ersätter det söta, säger Mia Troberg Elonq

Om du redan har rensat bort all sockrig mat i skafferiet kan det vara bra att göra en ordentlig plan för vad du ska köpa hem istället. Det kan vara nog som jobbigt att tänka helt nytt kring maten. Gör en lista på vad du ska laga och köp hem det du behöver. Ett plötsligt sug eller blodsockerfall kan få även den bästa att kasta sig på cykeln till godiskiosken. Om du har planerat smart och har bunkrat upp med frukt och grönsaker i kylen blir sugen lättare att handskas med.

Ska du iväg på resa eller annan utflykt kan det vara smart att packa med en påse med nötter och frön som kan hålla eventuella svackor borta. Nu under sommaren är färsk frukt ett lätt och enkelt mellanmål att ta med på picknick eller till stranden.

Ett perfekt sätt att njuta av sommaren och ditt nya sockerfria liv är att göra smoothies av solmogna frukter och bär. Släng ihop en snabb smoothie till frukost, ta en som efterrätt eller före träning för extra energi. Skär de frukter du gillar, tex ett äpple, en banan och ett päron i bitar. Blanda i ett par deciliter naturell yoghurt och en skvätt kokosvatten. Mixa ett par minuter. Toppa med nyplockade blåbär eller skivade jordgubbar och kokosflingor. För en laktosfri variant kan du mixa frukten med enbart kokosvatten eller mandelmjölk.

Nötter är späckade med proteiner, fibrer och essentiella fettsyror och ett utmärkt alternativ till godis och andra söta snacks. Tycker du att de är trista att äta naturliga kan du rosta dem i ugnen med lite olivolja och havssalt. Nötter mättar betydligt bättre än godis och glass och håller dig dessutom nöjd längre. Enligt BBC är till exempel cashewnötter fulla av mineraler som zink och magnesium som är bra för din allmänna hälsa. Paranötter är en annan nyttig nöt som är packad med selen, som bland annat hjälper till att bygga upp skadad hud.

I takt med att du fasar ut sockret kommer du att rena kroppen och ett sätt att hjälpa kroppen att bli kvitt slaggämnen kan vara att skrubba huden. Passa på att torrborsta huden eller använd en socker- eller saltskrubb och massera huden i hjärtats riktning.

– Boka in mysiga aktiviteter som massage, bad, promenader, ansiktsbehandling under de två första veckorna. Sov mycket, meditera och passa på att samtidigt rensa och städa hemma, säger Mia Troberg Elonq, dietist på Tasteline.com.

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

  • Tipsar
  • 187 visningar

Gillar

Kommentarer

Tonårsdagboken
Tonårsdagboken,
Jättebra tips!! Sockret kallas även för den vita giften 😈 jag har också en detox på min blogg, kika in det om du vill ;)
nouw.com/tonårsdagboken
Mamaizon
Mamaizon,
Tack! Det ska jag absolut göra! !
nouw.com/mamaizon

Nya inlägg