Låt inte dina cravings sätta käppar i hjulet för din viktnedgång

15 sätt att undvika dietfusk

Du sätter igång med dieten på måndagen och tänker: "Detta klarar jag!". Men en miljon småsaker sätter käppar i hjulet och snart är du tillbaka i de onyttiga vanorna igen. Så här ska du hålla dig på banan.

Matte är tufft och att räkna kalorier är tuffast av allt. Att gå ned i vikt handlar om att ha en inställning som hjälper en till framgång. Innan du börjar med en ny diet bör du läsa våre tips för att undvika frestelser och forsätta på den hälsosamma stigen. Allt som krävs är lite "framåt-tänk".

Förbered dina godsaker

Oavsett om du unnar dig en kakbit varje söndag eller har lågkaloriyoghurt i kylen för att skämma bort dg själv när du behöver det så lönar det sig att planera när du tar dina mellanmål. På så sätt undviker du att går miste om något. Räkna in godsakerna i ditt totala kaloriintag och du kommer fortfarande att kunna gå ned i vikt om du räknar rätt.

Rensa ut i skafferiet

Bunkra inte upp med en massa onyttigt snacks i skafferiet. Se istället till att ha en välfylld fruktskål så har du alltid ett nyttigt snacks att ta när suget sätter in.

Gör något aktivt

Om dina kompisar bara vill gå till ställen där det erbjuds fet mat så ska du försöka styra om dem till mer aktiva aktiviteter. Gå och bowla eller ta en promenad. Om ni blir hungriga kan man alltid välja ett mer hälsosamt matställe.

Få stöd

Ta hjälp från vänner och familj. Studier har nämligen visat att de som tar hjälp från sin omgivning har lättare att gå ned i vikt än de som inte gör det.

Sätt upp en bild på kylskåpsdörren

Om du har svårt att hålla dig från kylskåpet kan du testa att sätta upp en bild som motiverar dig. Kanske på någon vars kropp du skulle vilja ha. På så sätt håller du dig motiverad och peppad.

Belöna dig själv

Sätt upp olika delmål och varje gång du når ett mål kan du belöna dig själv med exempelvis ett nytt klädesplagg, ett härligt bubbelbad eller ett besök hos frisören.

Skriv en matdagbok

Skriv ned tiden för när du äter, vad du äter och var du äter. På så sätt blir det lättare att lokalisera var de onödiga kalorierna kommer från. Nu är det också viktigt att se detta som ett hälsosamt sätt att hålla koll, var noga med att inte bli besatt av att skriva ned allt.

Planera in dina snacks

Håll ditt blodsocker i schack med hjälp av hälsosamma snacks. Ät tre riktiga mål mat om dagen och två små hälosamma mellanmål. På morgonen kan du packa ned nötter, eller andra nyttigheter så har du det nära till hands så fort du blir sugen.

Föreställ dig hur du vill se ut

Ta en stund och slut ögonen och föreställ dig hur du skulle vilja se ut om cirka tre månader. Känn hur bra du mår och hur hälsosam du känner dig. Håll den målbilden i huvudet och plocka fram den så fort du blir sugen på något onyttigt.

Anklaga inte dig själv

Om du skulle missa en träning eller om du råkar falla ner i det stora sockerhålet så ska du inte vara för hård mot dig själv. Det är lätt att falla dit och det du kan göra är att lära dig av det misstaget och försöka att inte göra om det.

Ge dig själv beröm

Skriv ned så fort du har gjort någonting bra och varje gång du har nått ett mål. Detta kommer att hjälpa dig att hålla självförtroendet och motivationen uppe.

Se till att sova

Studier har visat att de som sover för lite löper större risk att få ett onyttighetssug än de som sover sina åtta timmar. Sömn reglerar dina hormoner och får dig att kontrollera din aptit.

Satsa på protein

Det är svårt att göra hälsosamma val när det enda du vill ha är något onyttigt. Packa kylen full med proteinrika snacks så att du, när du får ett sug, inte kan välja på så mycket annat.

Handla en gång i veckan

Ju oftare du besöker mataffären desto större risk är det att du plockar ned onyttigheter i vagnen. Försök därför att handla en gång i veckan. Skriv en lista på vad ni ska äta och handla allting på en gång så behöver du inte gå in i affären mer den veckan.

Förbered maten i förväg

Laga maten i förväg och förvara i frysen så har du alltid ett förberett mål mat som väntar på dig.

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer

Tonårsdagboken
Tonårsdagboken,
Jättebra tips! Själv brukar jag påminna mig om varför jag började och vad mitt mål är :)
nouw.com/tonårsdagboken
Mamaizon
Mamaizon,
Tack så mycket för feedbacken! 😍 Jo, det är samma här faktiskt 😉
nouw.com/mamaizon

Nya inlägg