Misstagen du gör efter träning

För att få ut maximalt av din träning krävs det att du också gör rätt efteråt

Hur mycket du än sliter med din träning kommer du inte få ut maximal effekt om du inte ser till att sköta dig efter att du tränat klart. Här är de vanligaste misstagen vi gör.

Står du på ett löpband, lyfter du vikter eller tränar du i grupp är det viktigt att du ser till att ta hand om dig själv efter träningen.

Du varvar inte ner

Efter ett tungt träningspass är det viktigt att du också tar dig tid för att varva ner. På så sätt minskar du skador på din kropp som i värsta fall kan leda till att du inte kan träna på länge.

Du struntar i att stretcha

Tränar du hårt och sen struntar i stretchingen? Dum idé! Genom att sträcka ut musklerna på rätt sätt efter ett träningspass minskar du risken för skador på kroppen. Har du inte ont så är ju också chansen större att du kommer att träna snart igen.

Du struntar i att äta före och efteråt

Mat ger dig bränsle innan du börjar träna och hjälper dina muskler att reparera sig efteråt. Se till att få i dig en bra mix av kolhydrater och proteiner. Grekisk yoghurt med blåbär och en handfull nötter är ett utmärkt mål för alla som tränar.

Du dricker alkohol direkt efter träningen

Sorry, men att klunka i sig en Gin & Tonic direkt efter träningen är inte en bra idé. Alkohol saktar ned musklernas återhämtningsprocess och ökar risken för blodproppar.

Du struntar i att byta om

Även om du känner dig superhet i dina träningsbyxor så bör du byta till andra kläder direkt efter att du tränat klart. Svettiga träningskläder är fuktiga och kan leda till infektioner vilket i sin tur gör att du inte kommer att kunna träna på ett tag.

Du struntar i att duscha

Fuskar du och struntar i duschen efter träning? Detta är sunkigt på flera plan än ett. Först och främst vill ingen vara nära en svettis och för det andra kan svett som stannar kvar på kroppen för länge leda til lutslag på kroppen. Så sluta äckla dig och hoppa in i duschen!

Du struntar i sömnen

Tränar du mycket behöver du också sova mycket. Sömn är en viktig ingrediens för din kropps återuppbyggnad.

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer

Emebw
Emebw,
Vilket bra inlägg! 👍❤️
nouw.com/emebw
Mamaizon
Mamaizon,

Nya inlägg