Modedieter

- vi minns och vad vi kan lära oss av dem...

Många var dumma och skadliga, men det finns saker du kan lära dig av de knäppa kostråden från förr

Precis som i modebranscher uppstår det trender inom dieter. Vi tar en titt på historiska trenddieter och ser vad de kan lära oss om hälsosam kosthållning.

Det tål att sägas igen: snabbdieter funkar aldrig och de kan vara väldigt, väldigt farliga. Du kan däremot plocka upp ett par tips från dem som kan hjälpa dig på väg mot att äta lite hälsosammare. Här kan du läsa om de knäppa viktminskningsknepen från förr, och att det ändå fanns ett par korn av sanning i dem...

Kålsoppdieten

Medan kålsoppdieten kommer att resultera i att du känner dig svag och trött (för att inte tala om gaserna i magen!) så finns det forskning som har visat att människor som äter mycket buljongbaserad soppa till maten äter färre än 100 kalorier, jämfört med dem som skippade soppan. Soppan ökar din mättnadskänsla och får dig att sakta ned takten du äter i, vilket gör att du äter mindre.

Grapefruktdieten

Tvärtemot vad många tror så finns det inga bevis på att grapefrukt innehåller några extra fettförbrännande enzymer. Men även om frukten inte har någon magisk förmåga att förbränna fett, så innehåller den fortfarande 90 procent vatten, massor av vitamin C och fiber. Dessutom är kalorihalten låg. Att äta grapefrukt gör dig alltså inte smalare, men den kommer ge dig en mättnadskänsla som varar längre, vilket gör att du kommer äta mindre.

Master cleanse dieten

Att försöka överleva endast på den så kallade master cleanse (varmt vatten, citronjuice, lönnsirap och cayennepeppar) dieten är en gigantisk björntjänst åt din hälsa, men prova att använda cayennepeppar lite oftare när du lagar mat. Det är inte bara en god krydda, det finns också studier som visat att cayennepeppar kan hjälpa till att minska din hunger.

Tuggdieten

Under den Edvardianska eran (1901-1910) i England var tuggdieten populär - idén var att tugga maten exakt 32 gånger, sedan luta huvudet tillbaka och låta den flytande födan glida ned i halsen. Allting som var för stort för att slinka ned bekvämt spottades ut. Det låter helgalet, men att äta långsamt är bra för både matsmältning och för att kunna njuta ordentligt av maten.

Banandieten

Samma morgon som banandieten fick fäste i Japan ökade försäljningen av frukten med 70 %. Enligt dieten skulle man gå ned i vikt genom att äta bananer i varmt vatten till frukost - och att detta skulle funka oavsett vad du mumsade i dig under resten av dagen. Bananer är, precis som grapefrukt, inga mirakelgörare, men det är en god frukt med låg fetthalt som innehåller mycket energi. Ät den gärna till frukost, men byt vattnet mot havregrynsgröt så står du dig längre.

Råkostdieten

Dieten går ut på att alla mat ska vara rå och otillagad. Absolut inga halvfabrikat. Om du tänker leva uteslutande på råa grönsaker borde du kontakta en läkare angående kost-supplementen du måste ta, men skurna morötter och gurka är det perfekta hälsoalternativet till chips. Låg kalorihalt, skönt krispiga att bita i och fulla av vatten så att du håller dig mätt.

Barnmatsdieten

De som följde barnmatsdieten åt omkring 14 burkar barnmat per dag (smaskens!) vilket är omkring 1000 kalorier. De flesta av oss föredrar mat som går att tugga, men en frukt- och/eller grönsakspuré då och då är ett jättegott sätt att få vitaminer i dieten. Frukt har naturligt höga halter av socker dock, så satsa på mer grönsaker om viktminskning är målet.

Kaffedieten

Ibland känns det som att kaffe är det enda som håller en uppe, men att överleva på bara kaffe är absolut ingen bra idé. En kopp då och då kombinerat med en hälsosam kost i övrig kan däremot boosta matsmältningen och hjälpa dig tappa i vikt. Och det är svart kaffe vi menar - håll dig borta från mochor och frappes!

Bomullsdieten

Av alla knäppa (och farliga!) dieter så är det nog den här som tar kakan: att äta bomullstussar för att känna sig mätt och därmed gå ned i vikt. Bomull är såklart mycket skadligt för dina inälvor och matsmältningssystem, men idén om att fylla upp magen är någorlunda korrekt. Ät lite soppa eller drick ett stort glas vatten så blir du mätt snabbare och äter mindre.

Törnrosadieten

Anhängare av den här dieten har klurat ut att så länge du inte är vaken kan du inte äta någonting, därför försöker de sova så länga som möjligt, ofta med hjälp av mediciner. Att sova länge är inte bara opraktiskt om man ska leva ett vanligt liv, men att medicinera fram onaturligt långa sömnperioder kan också få förödande konsekvenser. Den enda meriten i den här dieten är att matsmältningssystemet behöver en god natts sömn för att funka som det borde, och att det är bra att lägga sig i tid.

Proteindieten

Proteinrika dieter har blivit populära på senare tid, men kroppen behöver fortfarande ett visst mått av komplexa kolhydrater för att fungera ordentligt. En proteinrik frukost kommer däremot att hålla dig mätt längre än rostat bröd eller flingor, som bägge innehåller mycket kolhydrater. Ett ägg innehåller bara 75 kalorier, men hela 7 gram högkvalitativt protein - perfekt morgonmat.

Den ickevita dieten

Dieten är vad det låter som: en metod för att eliminera alla vita produkter - som pasta, ris, vitt bröd och ost - ur kosten. Du behöver mjölkprodukter för att producera kalcium, men att byta till fiberrika alternativ när det gäller annan vit mat är en bra idé. Brunt ris, bröd och pasta innehåller mer fiber och näringsämnen, och ligger på ett lägre glykemiskt index (GI-värde). Fullkornsalternativ ökar alltså mättnadskänslan vilket bidrar till viktminskning.

Lufterianer

Ok, vi ljög om de som åt bomull innan - människor som kallar sig själva lufterianer är den bisarraste gruppen på vår lista. De menade att det går att leva på soljus och frisk luft. Ingen mat. Tragiskt nog, men till ingens förvåning, var det många anhängare av den här trenden som miste livet. Att svälta ihjäl är ingen lösning och att kalla det här för en diet är ren lögn, men lufterianer menade också att deras livsstil gjorde dem mer harmoniska och upplysta. Och faktiskt så har forskningsstudier visat att meditation kan hjälpa till att dämpa hungerkänslor.

Syndieten

Äter du mat som ser äcklig ut? Ett japanskt företag utvecklade ett par solglasögon med blå linser för att få maten att se äckligare ut, och därmed minska aptiten. Men du behöver inga specialbrillor för att bli mindre sugen - bara en blå tallrik. Det finns nämligen forskningsstudier som visat att människor som äter från blå tallrikar får i sig mindre kalorier än de som åt från tallrikar med andra färger.

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer

Nya inlägg