Stretchning nödvändigt eller slöseri med tid?

Hör du till dem som inte lägger ner någon tid på att stretcha efter träningspasset? Lugn, du behöver inte nödvändigtvis ha dåligt samvete för det.

Forskare över hela världen har nämligen rent allmänt svårt att bevisa att stretchning före träning förebygger skador. De kan heller inte påvisa att stretchning efter träning leder till mindre träningsvärk. Men varför ska man då överhuvudtaget offra tid på att göra halvtråkiga stretchövningar? Svaret är att man inte bör stretcha av gammal vana, utan för att en viss typ av stretch behövs i samband med en viss typ av träning.

Och stretchning ökar rörligheten i samband med att du gör övningarna. Resultatet är dock förhållandevis kortvarigt och studier tyder på att effekten försvunnit helt efter en timme.

En ökad smidighet kan dock vara nödvändig inom idrottsgrenar där olika kroppsdelar ofta kommer ut i ytterläge – t.ex. fotboll, handboll och kampsport. Riktningsförändringar, snabba rörelser och oväntade hopp ökar belastningen på kroppens muskler, senor och leder – och i det sammanhanget kan en smidigare kropp minska skaderisken.

Stretchning efteråt?
Nej, det är inte nödvändigt –.stretchövningarna gör inte att träningsvärken försvinner. Däremot kan du gärna stretcha om du tycker det känns skönt och det blivit en del i din fasta tränings rutin.

Prioritering
Om du vill stretcha så bör du prioritera höftböjarna, framsidan och baksidan av låren, vadmusklerna och sätesmusklerna.

Medicine & Science in Sports & Exercise

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer

Nya inlägg