Träningsvanor - här är 7 du kan skippa direkt

"Varför händer inget? Jag tränar och tränar men inget händer, vad är det frågan om?!"
Känner du igen dig? Troligen har du lagt dig till med några dåliga träningsvanor. Men lugn, det går att åtgärda. Fitnesscoachen Jennifer Cohen på Health.com har listat sju vanliga träningsval du kan strunta i direkt. Det kommer inte bara hjälpa dig tappa de där extrakilona du bär på, utan också ge dig en mer effektiv träning.

1. Crosstrainer
Ett ineffektivt träningsredskap på gymmet. Crosstrainern ger dig inget naturligt motstånd. Visst, du kan bränna kalorier men för att tona musklerna är det bättre att låta kroppen göra mer naturliga övningar som löpning eller hopp. Du får mer ut av att köra ett 20 minuter långt cirkelträningspass än 45 minuter på en crosstrainer.
Om du ändå vill göra en low impact övning är roddmaskinen ett bättre alternativ. Det håller igång pulsen samtidigt som du tränar hela överkroppen.

2. Lågintensiv träning
Strunta i det. Vi har alldeles för ofta tidsbrist. Komprimera din tid. Träna hellre hårt i 30 minuter än halvdant i en timme.

3. Gå runt och var snygg
Lägg av med det. Du ska gå till gymmet fokuserad och med en plan. Det innebär att man inte lallar runt, skickar sms och snicksnackar runt. Du tar dina vattenpauser, punkt. Gör det du ska, fokusera.

4. För mycket konditionsträning
Men konditionsträning bränner väl mer kalorier? Visst, efter en timme på en treadmill visar maskinens display att du gjort av med 400 kalorier. Medan snabb styrkeövning eller cirkelträning kommer att få upp pulsen, bränna kalorier och ge dig smidiga muskler.

5. Boosta med energidryck
Visst, de kan ge dig tillfällig energi, men de är sprängfyllda med socker och kalorier. Drick vatten, det räcker gott och väl. Känner du dig sliten under dina pass, prova att fylla energidepån innan du börjar träna. Ett hälsosamt mellanmål gör att du inte behöver energidrycker.

6. Köra samma övningar
Om du gör samma övningar varje gång du tränar vänjer sig kroppen vid dem, och det blir lättare och ger mindre. Variation är ledordet. Genom att variera din träning kommer du att lura kroppen att jobba hårdare och därmed bränna mer kalorier. Plus, det blir ju så mycket roligare att testa nya grejor!

7. Träna ensam.
Det kan vara skönt att träna själv. Du kan lyssna på musik och får en chans att rensa skallen. Men, det är också lättare att hitta svepskäl att inte gå till träningen.
Det är inte lika lätt att strunta i det om man bokat med en kompis. Att träna med någon väcker också en tävlingsinstinkt. Om hon/han lyckas göra 50 sit ups, visst vill du gärna då försöka göra 51..?

Av Anna Åberg

Sitt ner i båten Britt-Marie, vi hörs och störs!

Gillar

Kommentarer